woensdag 23 november 2011

ISO 9001:2008 training

Wereldwijd zijn er circa 1 miljoen organisaties ISO9001:2008 gecertificeerd. Het betreft 19.000 organisaties in Nederland. DASKA consultants B.V. heeft sinds 1989 vele organisaties geholpen met het opzetten van kwaliteitsmanagementsystemen conform de ISO9001 norm. Hetzelfde geldt voor ISO TS16949, HKZ ISO, VCA, ISO14001, ISO10002, ISO17025, ISO46001 en ISO10004. Tevens verzorgen wij opleidingen/ trainingen bij bedrijven over de ISO9001-norm.

 

Doelstellingen van de opleiding/ training ISO9001:2008 zijn:
a.       Kennismaken met de ISO9001:2008 norm;
b.       De ISO9001:2008 norm op hoofdlijnen kunnen interpreteren;
c.       Kunnen uitleggen hoe ISO certificering werkt en welke keuzes organisaties kunnen maken met betrekking tot het opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem om aan ISO9001:2008 eisen te voldoen;
d.       De voordelen en nadelen van een kwaliteitsmanagementsysteem kunnen benoemen;
e.       Op hoofdlijnen zicht krijgen op de onderdelen van een kwaliteitsmanagementsysteem: de ‘cirkel” (PDCA) en de “stut” (borging);
f.        Deelnemers enthousiastmeren en voorzien van een goede theoretische/praktische basis.

ISO9001:2008
De ISO9001:2008 norm bevat allemaal eisen in het kader van "goede bedrijfsvoering". De eisen zijn ook nog eens logisch geordend op basis van onderstaand model.

  • Hoofdstuk 0 tot en met 3 in de ISO9001:2008 norm zijn inleidend van karakter.
  • Hoofdstuk 4 bevat algemene eisen en documentatie eisen met betrekking tot het kwaliteitsmanagementsysteem.
  • Hoofdstuk 5 gaat over managementverantwoordelijkheid, kort gezegd: het opzetten van de missie, visie, strategie en SMART doelstellingen en deze uitdragen in de organisatie. Wanneer doelen gesteld zijn dient ook onderzocht te worden of bronnen beschikbaar gesteld dienen te worden om de doelen te bereiken: hoofdstuk 6 van de IS09001 norm!
  • Hoofdstuk 6 gaat namelijk over het managen van middelen: personeel, infrastructuur en middelen. Die middelen worden aangewend in de processen: hoofdstuk 7.
  • Hoofdstuk 7 van de ISO9001 norm is getiteld "Realiseren van het product" en daarin komen eisen aan bod die gesteld worden ten aanzien van de processen die uitgevoerd worden om producten en diensten aan klanten te leveren. Van de intake van klantwensen/ eisen tot het ontwerpen van het product/ dienst tot het inkopen van materiaal/ materieel tot het uitvoeren van het productieproces tot het uitleveringsproces.
  • Hoofdstuk 8 gaat ten slotte over instrumenten die ingezet dienen te worden om te beoordelen of de processen verlopen zoals gewenst en of er kansen tot verbetering zijn. Instrumenten zijn bijvoorbeeld Prestatie indicatoren, interne audits, klanttevredenheidsonderzoeken, en klachtenanalyse. Dergelijke metingen tonen in hoeverre gestelde doelen bereikt zijn en vormen ook weer input voor nieuwe plannen. Daarmee zijn we weer aan het begin (hoofdstuk 5) van de verbetercyclus die in het ISO-model is te herkennen. De Deming cirkel is dus ook duidelijk te herkennen in bovenstaand ISO9001:2008 model. PLAN (Hoofdstuk 5) - DO (Hoofdstuk 6-7) Check (Hoofdstuk 8) - ACT - (Hoofdstuk 8 en 4)
Kortom, een nuttig model indien het gebruikt wordt om de bedrijfsvoering op orde te krijgen, hebben en houden. De ISO-norm toepassen wordt vaak minder nuttig wanneer men alleen maar 'een certificaat aan de muur wil hebben hangen'. 'Omdat klanten het eisen'. Dan wordt het model een doel op zich en dan wordt het meer een last voor de medewerkers dan een lust!



Wilt u meer weten over de ISO9001 en onze ISO9001:2008 opleiding? Bel DASKA! 038-4219270 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten